گوگل برای نمایش هر چه بهتر و مطابقت بیشتر نتایج جستجوها با خواستههای مخاطبانش، الگوریتمهای مختلفی را به کار میگیرد. این الگوریتمها گوگل پاندا، گوگل پنگوئن، کبوتر و مرغ مگسخوار نام دارند که هر کدام نقشی مهم در رسیدن به این هدف دارند. اگر از دنبال کنندگان دائم وبلاگ ما باشید، حتماً به یاد دارید که چندی پیش در یک مقاله کامل به امروز قصد داریم شما را با یکی دیگر از مهمترین آنها یعنی الگوریتم گوگل پنگوئن آشنا کنیم.
الگوریتم پنگوئن، در واقع فیلتری است برای مقابله با سایتهایی که قصد دارند از طریق روشهای اسپم مثل لینک سازی اسپم و پر کردن صفحه با کلمات کلیدی در نتایج جستجوی گوگل، تغییر ایجاد کنند و سایت خود را به رتبههای بالاتری بیاورند. به عبارت دیگر، الگوریتم گوگل پنگوئن تلاش میکند سایتهایی که اسپم به نظر میرسند را شناسایی و جریمه کند.
این الگوریتم برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل معرفی شد و از آن پس تنها در دورههای مشخصی فعالیت میکرد؛ یعنی اگر سایتهای جریمه شده موارد موجود در گوگل پنالتی خود را اصلاح میکردند، باز هم تغییری در وضعیتشان ایجاد نمیشد. آنها باید منتظر فعالیت دوباره الگوریتم گوگل پنگوئن میماندند و این کار نیز ممکن بود ماهها یا حتی در برخی موارد چند سال به طول بیانجامد.
الگوریتم پنگوئن پاسخ گوگل برای افزایش استفاده از روشهای سئو کلاه سیاه و لینکسازیهای غیرطبیعی است.Matt Cutts در جریان کنفرانس SMX سال 2012 در این مورد گفته بود:
“ما به این فکر کردیم که چطور با محتوای بی کیفیت مبارزه کنیم و برای حل این موضوع الگوریتم پاندا را معرفی کردیم. اما بعد از معرفی این الگوریتم متوجه شدیم که این شروع کار است و هنوز وبسایت های اسپم زیادی وجود دارند. سپس برای حل این مشکل الگوریتم پنگوئن را طراحی کردیم.”
هدف این الگوریتم به طور دقیق، کاهش تاثیرگذاری روشهای کلاه سیاه و به دست گرفتن کنترل اوضاع توسط گوگل بود. با درک بهترِ فرآیند دریافت لینک، پنگوئن توانست وبسایتهایی که اقدام به دریافت لینکهای طبیعی و معتبر کرده بودند را ارتقاء دهد و وبسایتهایی که لینکهای اسپم و ساختگی دریافت کرده بودند را از رتبههای بالا به قعر نتایج بکشاند.
در ابتدای کار، گوگل در این الگوریتم برای جریمه کردن سایتهای خاطی، تمرکز خود را تنها بر لینکهای دریافتی قرار داده بود و به هیچ وجه توجهی به لینکهای خروجی وبسایتها نداشت.
در این بهروزرسانی اطلاعات این الگوریتم به روز شدند و تغییری در هسته اصلی الگوریتم رخ نداد.
با انتشار پنگوئن 1.1 وبسایتهایی که به سرعت اقدام به حذف لینکهای اسپم خود کرده بودند، شامل بخشش شدند و بسیاری دیگر از وبسایتهایی که در مرحله اول انتشار تحت تاثیر قرار نگرفته بودند به دام افتادند.
در 5 اکتبر 2012 الگوریتم پنگوئن گوگل به روز شد و نتایج جستجو در زبآنهای مختلف را تحت تاثیر قرار داد. تا پیش از این تنها سایتهایی که به زبان انگلیسی بودند طعم پنگوئن را میچشیدند.
برخلاف بهروزرسانیهای قبل، این آپدیت به تغییرات فنی در هسته اصلی این الگوریتم پرداخت و نحوه اثرگذاری در نتایج را تحت تاثیر قرار داد.
با ایجاد این تغییرات، 2.3 درصد از نتایج تحت تاثیر قرار گرفتند. در این الگوریتم گوگل از صفحه اصلی و دسته بندیهای مهم وبسایتها پیشتر رفت و همه صفحات را برای پیدا کردن شواهد لینکسازی اسپم بررسی کرد.
بعد از بهروزرسانی نسخه 2.0 گوگل نیاز به تغییرات بیشتری در این الگوریتم مشاهده کرد. این به روزرسانی نیز بر یک درصد نتایج جستجو تاثیر گذاشت.
این بار نیز تنها تغییراتی در بانک اطلاعاتی گوگل و الگوریتم پنگوئن ایجاد شد و با اینکه از آن به عنوان تغییراتی گسترده یاد شده، اما تغییری در هسته این الگوریتم رخ نداد.
گوگل بسیاری از وبسایتهایی که نسبت به جبران اشتباهات خود اقدامی کرده بودند را مورد بخشش قرار داد و بسیاری از رتبههای آنها را بازگرداند. طبق روال همیشگی وبسایتهایی که از رادار گوگل در امان مانده بودند به دلیل استفاده از روشهای کلاه سیاه در دام پنگوئن گرفتار شدند
با این تفاسیر اولین نسخه ای که از الگوریتم پنگوئن معرفی شد با حداقل امکانات و با عنوان پنگوئن 1 معرفی شد ، این الگوریتم از سال 2012 معرفی شد و در حال حاضر که با شما صحبت می کنیم نسخه 3 آن نیز معرفی شده است.قبل از سال 2012 تا 4 درصد جستجوهای زبان انگلیسی که در گوگل انجام می شد به دلیل استفاد وب مسترها از لینک های تقلبی و بی کیفیت بصورت اسپم انجام می شد و 4 درصد واقعا حجم زیادی از جستجوهای گوگل را در این حوزه تشکلی می داد. در هر بار ارائه شدن محصول جدید الگوریتم پنگوئن شاهد کاهش تعداد این وب سایت های اسپمر هستیم و در نسخه سوم پنگوئن گوگل ادعا کرده است که این درصد از چهار به یک تقلیل یافته است و این یعنی بسیاری از وب سایت های متخلف توسط این الگوریتم شناسایی شده اند. با ارائه شدن هر نسخه جدید از این الگوریتم در واقع درصد خطای آن پایینتر می آید ، تکنیک های شناسایی آن پیشرفته تر می شود و از طرفی زبان هایی که این الگوریتم شناسایی می کند نیز بیشتر می شود.
بعد از نسخه 1.0 پنگوئن ، گوگل در پنگوئن 2.0 برای اینکه دقیقتر بتواند وب سایت های اسپمر را شناسایی کند علاوه بر اینکه صفحه Home Page وب سایت را مورد تجزیه و تحلیل قرار می داد ، صفحات دیگر و داخلی وب سایت را نیز برای پیدا کردن فرآیند ها و تکنیک های اسپم تجزیه و تحلیل می کرد. این موضوع باعث شد بسیاری از وب سایت های دیگر که گوگل را دور می زدند شناسایی شوند ، همانطور که می دانید وب سایت هایی هستند که در انها Black Hat SEO بصورت رسمی آموزش داده می شوند و در این وب سایت ها مطالبی مشاهده می شد که در آنها گفته شده بود که الگوریتم پنگوئن 1.0 فقط صفحات Home Page وب سایت ها را برای لینک های ورودی تجزیه و تحلیل می کند و این وب مسترهای متقلب برای صفحه اول خود Backlink های با کیفیت قرار می دادند و در عوض در تمامی صفحات داخلی وب سایت خود از Backlink های بی کیفیت و بی ارزش استفاده می کردند تا گوگل را فریب بدهند که پنگوئن 2.0 این موضوع را شناسایی و از گسترش آن جلوگیری کرد
درباره این سایت